شنبه، تیر ۳۱، ۱۳۸۵

Merve Kavakci




هفت سال پيش در استانبول ، « مروه كاواكچي» توانست رقباي خود را كنار زده و نام خود را در ليست منتخبين پارلمان تركيه ثبت كند. كاواكچي 31 ساله كه به حزب اسلامگراي فضيلت وابسته بود، به دليل اصرار بر حفظ حجاب اسلامي ناگهان به بمب خبري آن روز ها بدل شد. چپ گرايان به رهبري بولنت اجويت( نخست وزير) او را تحت فشار قرار دادند تا به خاطر احترام به قوانين غير مذهبي تركيه، روسري اش را كنار بگذارد؛ اما مروه زير بار نرفت. او اعتقاد داشت كه اينگونه قوانين،حقوق فردي او را در انتحاب نوع پوشش ناديده گرفته است. سليمان دميرل ( رييس جمهور)، كاواكچي را متهم كرد كه با رفتار راديكاليستي اش سر ستيز با نظام تركيه دارد.

در همان روز ها در ايران تظاهراتي در حمايت از كاواكچي برگزار شد. خطيب جمعه تهران سخناني در تاييد كاواكچي و بر ضد نظام تركيه ايراد كرد. جنتي با رياكار دانستن حكومت تركيه گفت: چگونه آنها دم از آزادي مي زنند اما نيم متر پارچه را نمي توانند روي سر زنان تحمل كنند؟ در همين راستا سازمان ها و نهاد هاي مختلف بيانيه هايي صادر كردند.مرضيه وحيد دستجردي نماينده مجلس با حضور در جمع تظاهر كنندگان، نامه نمايندگان زن مجلس شوراي اسلامي در حمايت از كاواكچي را قرائت كرد.

روابط ايران و تركيه به شدت تيره شد و سفيرايران به وزارت خارجه تركيه احضار شد.

اما آنچه ماجرا را جالب كرد، مصاحبه خانم كاواكچي با روزنامه الوسط بود. او در واكنش به رفتار مقامات ايران گفت: كشوري كه در آن، زنان مجبور به پوشاندن موهايشان هستند، حق ندارد بر ضد تركيه تبليغ كند. مروه كه دانش آموخته مهندسي كامپيوتر از ايالات متحده امريكا بود، علاقه اي به اين نوع حمايت هاي ايراني ها از خود نشان نداد و با سخنانش، تفاوت هدف خود و مقامات ايران را گوشزد نمود. واكنش خشم آلود مروه ، آب سردي بر آتش اقدامات ايران بود.

كاواكچي در نهايت به دليل داشتن تابعيت امريكايي( كه در ازدواج ناكام آمريكائيش بدست آورده بود)، نه تنها اجازه ورود به پارلمان را نيافت، بلكه تابعيت تركي خودش را نيز از دست داد

در روزهاي گذشته بازار حمايت و شكايت از زين الدين زيدان فوتباليست سرشناس فرانسوي داغ بود. مشاجره اي كه بين او و ماتاراتزي در جريان بازي فينال جام جهاني فوتبال در گرفت، با ضربه سر زيدان به سينه بازيكن ايتاليايي به اخراج زيدان انجاميد. گفته مي شد او، هدف توهين هاي نژادپرستانه ماتاراتزي قرار گرفته است.كارشناسان لب خواني تاييد كردند كه ماتاراتزي، تبار خارجي و اسلامي او را نشانه رفته و اورا فرزند زن بدكاره تروريست خطاب كرده است.
اما درحالي كه هنوز تحقيقات فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) در اين باره به سرانجام نرسيده بود، بار ديگر نمايندگان مجلس ايران به هيجان آمده و وارد ماجرا شدند. علاء الدين بروجردي رييس كميسون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نامه اي به زيدان نوشت و از او به خاطر دفاعش از اسلام تقديدر كرد:
«عكس‌‏العمل منطقي شما از اين منظر بسيار قابل توجه است كه اولا يك مسلمان نه تنها تروريست نيست بلكه شعار اصلي او كه سلام است، بمعني صلح است كه روزانه صدها ميليون مسلمان آن را اعلام مي‌‏كنند و ثانيا بازي‌‏هاي جام جهاني صحنه همدلي و همبستگي ميان كشورها و ملت‌‏ها است كه به هيچ وجه نبايد به شعارهاي غلط و اتهامات ظالمانه آلوده شود.»

همزمان، داريوش ارجمند هنرپيشه مطرح سينما، خواست خياباني به نام زيدان اسم گذاري شود

اما از سوي ديگر ، در سايه حمايت هاي محكم ايرانيها ، زين الدين زيدان در برنامه زنده يك كانال تلويزيوني فرانسه حاضر شد و مساله تروريست خطاب شدنش را منتفي دانست. زيدان گفت حريف ايتاليايي به او دشنام خانوادگي داده است و ضمن اينكه حركت خود را پاسخ درخوري نسبت به توهين ماتاراتزي مي دانست، از اينكه ديدن اين صحنه از تلويزيون ، كودكان و مربيان تربيتي را آزار داده، عذر خواهي كرد.

راستش، ماجراي زيدان و نامه ي بروجردي، من را به ياد كاواكچي و نامه ي دستجردي انداخت. صرف نظر از اين كه حقيقت مكالمه زيدان و ماتاراتزي چه بود و اينكه آيا زيدان در كوبيدن سرش به سينه ماتاراتزي حق داشت يا نه، بايد از نمايندگان مجلس ايران پرسيد كه آيا آنها نسبت به تمام وقايع پيرامونشان اينچنين حساس و سريع العمل اند؟

۹ نظر:

... گفت...

سلام رضا جان خیلی وقته که ننوشته بودی خلاصه حسابی دلمون برات تنگ شده بود . در مورد این مطلب بسیار جالب باید بگم که سران جمهوری اسلامی نخود هر آشی هستند بجز آشی که خودشون برای مردم ایران پختند. جالب اینجاست که اینور دنیا هیچکس به حرفهایی که میزنند کوچکترین اهمیتی نمیده و همه این حکومت رو منبع اصلی تروریست جهانی میدونند. برای تو دوست عزیز بهترین آرزوها رو دارم و امیدوارم که همیشه موفق و پایدار باشی. در ضمن مراقب خودت هم خیلی باش. سبز باشی.

آورا گفت...

آبچینوس جان ... وضعیت دولت مردان ایرانی مثل آدم خلافکاری میمونه که دنبال دلیل و مدرک و هوادار برای اثبات بیگناهیش است.
( از متنت خیلی خوشم اومد و حافظه تاریخیت)

ناشناس گفت...

اين يكي از دلايل موندن اين رژيمه آبچينوس جان . از آب گل آلود ماهي گرفتن .

ناشناس گفت...

قبل از شنیدن کامل به قاضی میرویم

. گفت...

اين كارها تبديل به عادت شده اين‌جا.
خنده داره.

ناشناس گفت...

راستش از این افکار مشعشع تا دلت بخواد فراونه. خلاصه که این منورالفکرهای!!! این مدلی تو مملکت محترم ما ادعای درک و شعور و ... می کنن و بعد که به قول اون تبلیغ ضایع شدن سرشون رو دو دقیقه می ندازن پائین و توی تبلیغ بعدی باز کار خودشون رو می کنن

MIM گفت...

اتفاقا چند روز پیش داشتم به همین موضوع فکر می کردم یادم اون زمان این خانوم گفته بود به ایران چه ربطی داره که تو امور داخلی کشور من دخالت می کنه. در کمال بدجنسی دلم می خواست زیدان هم همچین چیزی بگه

Tila گفت...

رضا من هم دقیقا به موضوع فکر کردم یادم می یاد خانم فایزه هاشمی باش نامه نوشته بود یا پیغام داده بود. این خانم گفته بود جای تاسف داره درجای که زنانش هیچ حقی ندارند حتی در انتخاب پوششون میایند از من دفاع میکنند. یادت هست؟

ناشناس گفت...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! »